maanantai 25. huhtikuuta 2016

Mielipidekirjoitus: Seksi mediassa

Seksi mediassa

Muistatko mainokset 2000-luvun alusta? Niissä oli tarinaa ja ne liittyivät mainoksen tuotteeseen. Entä 2010-luvun mainokset, esimerkiksi hajuvesimainokset? Usein ne ovat enää vain seksistisiä kuvaelmia, joilla yritetään saada ihminen luulemaan, että hän muuttuu seksikkääksi käyttämällä tuotetta.

Totta kai on järkevää tehdä seksikkäitä mainoksia, sillä ne myyvät paremmin kuin ei-seksikkäät. Mutta missä menee raja? Kun esitetään shampoomainosta, eikö voisi näyttää vain mainoksessa olevan henkilön hiuksia ja päätä? Miksi telkkarissa pitää esittää päiväsaikaan H&M:n bikini- ja alusvaatemainoksia? Ja kaiken tämän lisäksi radiossa esitetään Kaalimato.comin mainoksia. Kaikki tämä tapahtuu päivällä ja miljoonat lapset ympäri maailmaa kuulevat ja näkevät ne. Kun itse olin 1. luokalla, vanhempi kaverini kertoi minulle, mitä seksi on. En haluaisi kaikkien niiden miljoonien lasten saavan tietää tai nähdä sitä samassa iässä - tai jopa nuorempana - kun minä sain tietää.

Seksi mediassa aiheuttaa myös suurempia ongelmia. Suurin osa nuorista on kokenut jossain vaiheessa elämäänsä ulkonäköpaineita, ja ne on saatu usein vaikutteina yhteiskunnan ja mediaan luoman "täydellisen ihmisen" kuvan kautta. Naisten pitäisi olla hoikkia, vähän lihaksikkaita, kauniita, seksikkäitä ja pitkähiuksisia. Miehille asetetaan myös ulkonäköpaineita, vaikkakin ei niin paljoa kuin naisille. Media on onnistunut luomaan niin vahvan kuvan täydellisesti miehestä ja naisesta, että kaikki olettavat sen olevan oikeaa. Muokataan kehoa, seurataan muotia ja uusimpia trendejä. Mutta kuinka moni loppujen lopuksi on enää onnellinen?

Mielestäni koko maailma on liian täynnä seksiä, sitä tursuaa joka paikasta. Ala-asteella olevat lapset laulavat Antti Tuiskun laulun mukaan "Pyydä multa anteeks kunnolla" tietämättä, mitä sillä oikeasti tarkoitetaan.

Haluisin vain ne hyvät vanhat ajat takaisin, kun seksi oli ihmisten henkilökohtainen asia - ei mainontakeino. 

-Henna Aro-

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti