maanantai 22. helmikuuta 2016

3. Lähihoitaja ja media

(Sosiaalisen) media on nykyään yhä enemmän paitsi osa meidän vapaa-aikaa myös yksi työn välineistä. Tässä tehtäväkokonaisuudessa keskitytään siihen, mitä ja miten sinä lähihoitajana voit hyödyntää (sosiaalista) mediaa. Osion tehtävät ovat sellaisia, että ne kannattaa tehdä pienryhmissä joko yhteisenä blogitekstinä tai sitten Google Driveen.

RYHMÄTEHTÄVÄT:

1. Tietoturvan noudattaminen on hoitotyössä erityisen tärkeää. Tähän tarkoitukseen on eResepti-sivustolla opiskelukokonaisuus Tietoturva ja tietosuoja terveydenhuollossa. Selvittäkää sivuston avulla seuraava ongelma:
    • Asiakas saa terveyskeskuskäynnistään lausunnon, joka on kirjoitettu niin huonosti, ettei hän ymmärrä sen sisältöä. Asiakas vaatii lähihoitajalta kielen korjaamista ymmärrettäväksi ja oikeakieliseksi. Voiko niin tehdä?
    • Jos teette tehtävän blogiin, otsikoksi Asiakkaan tietoturva, tunnisteiksi tietoturva, asiakastapaus, media. Muistakaa kirjoittaa tekstiin tekijöiden luokkatunnus, etunimet ja sukunimen ensimmäinen kirjain.
2. Lähihoitaja on työssään mediakasvattaja (ks. sininen oppikirja s. 78-79). Tutustukaa ryhmissä yhteen seuraavista mediakasvatusaineistoista. Huom! Varatkaa oma sivusto kommentoimalla tämän tekstin alle. Tehkää siitä jonkinlainen yhteenveto. Esitelkää mahdollisimman monipuolisesti, millaista mediakasvatustietoa aineistossa on. Esitelkää myös, miten voisitte käyttää aineistoa työssänne päiväkodissa. 

3. Jokaisella meillä on sekä julkinen minä että työminä. Sosiaalisessa mediassakin ne olisi hyvä pitää jollain tavalla erillään. (Ks. sininen oppikirja s. 82.) Selvittäkää, mitä lähihoitajan eettiset ohjeet sanovat sosiaalisesta mediasta. Millaiset ohjeiden teidän mielestä pitäisi olla? Kirjoittakaa toimiva ohjeistus. 
    • Jos teette tehtävän blogiin, otsikoksi Lähihoitajan eettiset ohjeet someen, tunnisteiksi someohje, lähihoitaja, eettisyys. Muistakaa kirjoittaa tekstiin tekijöiden luokkatunnus, etunimet ja sukunimen ensimmäinen kirjain.

4. Jokainen ryhmästänne etsii sosiaali- ja terveysalaan jollain tavalla liittyvän blogin tai vlogin. Vertailkaa niitä ja niiden käyttökelpoisuutta esim. tiedonhaussa. Linkittäkää bloginne lyhyen esittelyn kera tänne. Esitelkää suullisesti opettajalle seuraavia asioita:
    • Bloggaaja: onko blogi yksityishenkilön, lehden, yrityksen, yhteisön jne?
    • Uskottavuus: perustuvatko asiat mielipiteisiin, vaikutelmiin, tietoon, tutkimukseen vai kirjoitajan omiin kokemuksiin?
    • Tyyli: onko blogi puhekielinen, asiatyylinen?
    • Ulkoasu (tekstityypit, värit, kuvat, äänet, linkit, palstoitus); onko kokonaisuus selkeä, taiteellinen, sekava jne.?
    • Miten usein bloggaaja päivittää blogiaan: Miten ajankohtainen hän on?
    • Kommentointi ja keskustelu: miten lukijat ja katselijat osallistuvat? Miten sinä osallistut?
    • Miksi valitsit kyseisen blogin? Kenelle suosittelisit blogia? Miten voisit käyttää sitä työssäsi?

5. Pohtikaa ryhmässä somen käyttöä tulevassa työssänne. Valitkaa toiveidenne lähihoitajatyö. Suunnitelkaa, mitä sosiaalisen median palveluita voisi käyttää asiakkaiden kanssa tai heidän hyödykseen. Nimetkää ne ja laatikaa tarkast selostukset siitä, mikä on niiden käytön tavoite ja miten niitä käytetään. Antakaa esimerkkejä ja toimintaideoita. 
    • Jos teette tehtävän blogiin, otsikoksi Some lähihoitajan työssä. Tunnisteiksi some, lähihoitaja, suunnitelma. Muistakaa kirjoittaa tekstiin tekijöiden luokkatunnus, etunimet ja sukunimen ensimmäinen kirjain.

6. Lukekaa sinisestä oppikirjasta verkostoitumisen ja vertaistuen kappale (s. 85). Jokainen ryhmästä etsii vähintään yhden verkkokeskustelun, joka on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan työntekijöille. Poimikaa keskusteluista seuraavat asiat itsellenne ylös:
    • Minkä niminen sivuto on?
    • Kuka ylläpitää sivustoa (yhteisö, lehti, muu)?
    • Minkälaiset säännöt sivustolla on?
    • Mistä asioista siellä keskustellaan?
    • Minkälainen sävy ja tyyli keskusteluissa on?
    • Minkälaisen kuvan työstä saa?
    • Mitä hyötyä keskustelusta on?
    • Kenelle suosittelet sivustoa?
    • Miten itse voisit osallistua keskusteluun?


6 kommenttia:

  1. Henna ja Aapo otti MLL:n sivut

    VastaaPoista
  2. Pelastakaa lapset ry:n mediakasvatussivut
    - Roosa ja Iida H.

    VastaaPoista
  3. Mediakasvatus
    -Esteri ja Kukka

    VastaaPoista
  4. Mediakasvatus
    -Jonna ja iida Kaija

    VastaaPoista
  5. mediakasvatus
    -eerika ja sylvi

    VastaaPoista
  6. valittiin sittenkin pelastakaa lapset sivusto!
    - E&S

    VastaaPoista