maanantai 22. helmikuuta 2016

Nykymainokset 2

Mainoksiahan ne ovat, mutta eivät ihan perinteisiä. Olemme tottuneet siihen, että mainokset ovat mainoksia, mutta nykyään jako ei ole enää niin yksinkertainen. Miksei? Tee seuravat tehtävät joko vihkoosi, Google Driveen tai blogiin.


1. Mainokset jaetaan usein neljään eri kategoriaan, jotka ovat:
  • tuotemainonta = myydään tuotetta tai palvelua
  • yrityskuvamainonta = myydään yritysmielikuvaa eli brändiä 
  • poliittinen mainonta = myydään poliittista aatetta
  • yhteiskunnallinen mainonta = myydään yhteiskunnallisia arvoja
    • Tavoitteena yhteiskunnallisesti tärkeiden asioiden edistäminen: kansalaisten oikeudet, terveys, turvallisuus, ympäristö ja perustarpeet
    • Päämääränä kansalaisten tiedon lisääminen, asenteisiin vaikuttaminen ja toimintatapojen muuttaminen.
      TEHTÄVÄ: Etsi 4 esimerkkiä sosiaali- ja terveysalan mainoksista. Mitä niissä myydään ja         kenelle? Keiden ajatellaan olevan niiden kohderyhmää? Millaisia lupauksia niissä annetaan kuluttajille? 

2. Lue Kuningaskuluttajan artikkeli Erotatko uutisen ja mainoksen toisistaan? 

3. Lue seuraava pp-esitys mainonnan säännöistä. Kirjoita sitten selitykset seuraaville sanoille ja anna jokaisesta esimerkki:
  • piilomainonta
  • tuotesijoittelu
  • natiivimainos
  • sisältömarkkinointi
  • vastamainos

4. Kun koet olevasi valmis, tee koe.


EHDOTUS MIELIPIDETEKSTIKSI

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti