1. Mainokset jaetaan usein neljään eri kategoriaan, jotka ovat:
- tuotemainonta = myydään tuotetta tai palvelua
- yrityskuvamainonta = myydään yritysmielikuvaa eli brändiä
- poliittinen mainonta = myydään poliittista aatetta
- yhteiskunnallinen mainonta = myydään yhteiskunnallisia arvoja
- Tavoitteena yhteiskunnallisesti tärkeiden asioiden edistäminen: kansalaisten oikeudet, terveys, turvallisuus, ympäristö ja perustarpeet
- Päämääränä kansalaisten tiedon lisääminen, asenteisiin vaikuttaminen ja toimintatapojen muuttaminen.
TEHTÄVÄ: Etsi 4 esimerkkiä sosiaali- ja terveysalan mainoksista. Mitä niissä myydään ja kenelle? Keiden ajatellaan olevan niiden kohderyhmää? Millaisia lupauksia niissä annetaan kuluttajille?
2. Lue Kuningaskuluttajan artikkeli Erotatko uutisen ja mainoksen toisistaan?
3. Lue seuraava pp-esitys mainonnan säännöistä. Kirjoita sitten selitykset seuraaville sanoille ja anna jokaisesta esimerkki:
- piilomainonta
- tuotesijoittelu
- natiivimainos
- sisältömarkkinointi
- vastamainos
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti